Hogyan olvassunk tankönyvet: A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer)
2009.09.15. 07:57
A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer) Egy kis segítség az eredméynesebb tanuláshoz...
Hogyan olvassunk tankönyvet: A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer)
Hogyan olvassunk tankönyvet: A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer)
FG 2007.11.15. 20:12
A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer) Egy kis segítség az eredméynesebb tanuláshoz...
Hogyan olvassunk tankönyvet: A PQRSNT – módszer (ÁKOFJE – módszer)
P szakasz (Preview – Áttekintés)
Az első lépésben futólag tekintsük át az egész fejezetet, hogy kialakuljon egy elképzelés a fő témákról.
A fejezet elején lévő tartalomjegyzék elolvasásával kezdjük, azután átfutjuk a fejezetet, különleges figyelmet fordítva az alfejezetek és a szakaszok címeire. Ennek a szakasznak a legfontosabb mozzanata a fejezet végén lévő összefoglalás vagy az összefoglaló kérdések átolvasása.
Q szakasz (Question – Kérdés)
A témák, szakaszok címeit fogalmazzuk át egy vagy több olyan kérdéssé, melyekre a szakasz elolvasásától választ várunk.
R szakasz (Read – Olvasás)
Ahogy olvasunk próbáljuk meg az általunk feltett kérdésre közben választ találni a szövegben. Az olvasott szöveget próbáljuk meg egy már általunk a témában ismert dologgal, dolgokkal kapcsolatba hozni. A kulcsfontosságú részeket megjelölhetjük vagy aláhúzhatjuk, de a szöveg 10-15 százalékánál többet ne húzzunk alá, mert az a későbbiekben zavarja a kulcsszavak kiválasztását.
S szakasz (Self-Reaction – Felmondás )
Miután befejeztük az olvasást, próbáljuk meg felidézni a fő gondolatokat és elismételni az információt. Ellenőrizzük a szövegben, hogy helyesen és teljesen idéztük-e fel az anyagot. (Ne törjünk le, ha néhol hiányosak még az ismereteink, ha akadozunk, ez néha természetes).
N szakasz (Note – Jegyzet)
Az aláhúzott kulcsfontosságú részek alapján minden fejezethez készítsünk jegyzetet, vázlatot. Vegyük bele azokat a részeket, gondolatokat, amelyeket nem tudtunk helyesen felidézni, vagy nagyon akadozva, csak a könyvbe bele-belepillantva ment.
T szakasz – (Test – Ellenőrzés)
Nézzük át jegyzeteinket, nézzük meg az összefüggéseket az eddig tanultakkal. Próbáljuk meg a jegyzeteinkbe néha bele tekingetve felmondani az anyagot. Végül próbáljuk meg önállóan, segédeszközök nélkül felmondani az anyagot.
Az önálló felmondás különösen fontos, jobb a tanulásra fordított idő 80 százalékát ismétléssel tölteni, mint az egész időt az anyagolvasásának és újraolvasásának szentelni, amiből gyakran üres bambulás lesz a könyv fölött.
Másik a tanulást nagyon megkönnyítő körülmény, ha érdekel is minket az, amit meg kell tanulni. Persze csak elenyésző esetben lehet ilyennel találkozni. Külön technikák vannak arra, hogy hogyan kedveltessük meg magunkkal egy-egy igen száraz és teljesen feleslegesnek tűnő anyagrészt.
|